مرام نامه شبکه تلویزیونی اینترنتی منجی

مقدمه

اين بیانیه كه پيش روي شماست ، در حقيقت پيمان نانوشته‌اي است كه مفاد آن پيش از اين در بين مديران و كاركنان شبکه جهانی منجی بعنوان امري يقيني و منجّز اجرا مي‌گرديد.

حال ثبت آن به صورت مكتوب تنها تجسّم آن باورها در قالب كلمات است تا همگان به شيوه‌اي روشمندتر مسئوليت‌هاي خود را در پيش گرفته و رويكردي شفاف‌تر در قبال وظايف و هدف‌هاي تعيين شده داشته باشند، كه بدين گونه جلوه‌اي روشن از نظام كارآمد رسانه‌ای در مکتب انتظار رسم گردد .

چرا آمده ايم

در دنیای پرفتنه و رنگارنگ که امروز آن را عصر انفجار اطلاعات می‌نامند، در زمانی که در زیر این گنبد فیروزه‌ایِ آذر فام، مرزهای جغرافیایی معنا و مفهوم خود را در ساختار جدید از معرفت و تحوّل مبنایی در حیات بشری رفته رفته در غبارگذشت زمان از دست می دهند و اقتدار ملّی هر کشور و فراتر ، تریبون هر تفکری در بُعد فرهنگی آن جلوه‌گر و هویدا می‌شود، پاسداری از ارزش‌ها و فرهنگ متعالی مهدویت، رویکردی واقع‌بینانه و استراتژیک را می طلبد .

حاکمیّت گسترده استکبار جهانی و صهیونیسم بر وسایل ارتباط جمعی عالم (که به پردازش باورها و خرده فرهنگ‌های منطقه‌ای و جهانی می‌پردازد) ظهور و نمود فرهنگ آزادی و آزادگی را بر نمی‌تابد‌. چنین است که هر ندایی از رهایی و هر پرچمی از آزادگی در گستره گیتی مورد هجوم طوفـان‌های زهر‌آگین اتحادیه جهانـی زر و زور و تزویر واقع شده و این نطفه را قبل از آنکه منعقد شود خفه می‌سازد.

خبر‌سازی و آکندن دنیا از اخبار ریز و درشت و ایجاد همهمه و هیاهوی برخاسته از انفجار اطلاعات، جوّ جامعه جهانی را چنان ملتهب کرده است که ناله ستم‌دیدگان و فریاد مظلومان در جریان خبرسازی رسانه‌ها گم می‌شود.

در این میان رسالت همه آنانی که به عدالت‌، آزادی و رهایی می‌اندیشند و به آرمان بزرگ و بشارت پیامبران ایمان دارند، آن است که از فرهنگ مهدویّت، در این تهاجم بی‌حساب، با هر وسیله ممکن صیانت و پاسداری کنند.

ما معتقدیم که هر تهاجمی را در عرصه فرهنگ، تنها با تولیدات فرهنگی می‌توان پاسخ داد‌، که تحقّق پاسخ بجا، درست و کارساز در برابر تهاجم فرهنگی، از طریق تولید آثار فرهنگی (که در کالبدگشایی این عرصه با مطالعه دقیق گذشته آن هویدا می‌شود)، مؤید این مدعاست. زیرا فرهنگ مهاجم ضرورتاً مولّد نیز می‌باشد.

مرور هـر چند سـطحي بر تحليـل‌ها و نيز رصـد افكار عمومي، فقر مهدویّت شناسی را بيش از گذشته نشان مي‌دهد.

شبکه جهانی منجی می‌کوشد تا با ساخت برنامه‌های قابل هضم و درک اندیشه های انسان امروز، در چارچوب روایات فقهی و شیعی آراستـه به علم و هم‌گام با پیشـرفت فرهنگ، با رعایت سـه فاز یاد شده ذیل، در حد توان، رسالت خود را جامه عمل بپوشاند :

1- طراحي و ترسيم دقيق، موشكافانه و گزاره به گزاره پارادايم و مبتني بر آن تدقيق دكترينال كليه مفاهيم و كليد واژه‌هاي مهدویّت و همچنين مطالعه دقيق روند شكل‌گيري و تكامل ارزش‌ها و باورهاي فرهنگي و اجتماعي ملّت‌ها، پیرامون موضوع منجی، با تأكيد بر تنوّع و پيچيدگي‌هاي قومي و زيست محيطي و نيز تفاوت‌ها و شباهت‌هاي مربوط به ماهيّت نيازها و مطالبات مردم و همچنين تأثير نهضت‌ها و جنبش‌ها در سده اخير (كالبد گشايي و تحليل وضعيت گذشته).

2- بررسي و تحليل وضع موجود با تكيه بر كليّه مفاهيم موارد فوق، منطبق بر بازخواني و بازانديشي كليّه مكاتب موجود در حوزه مهدویت، و برگزيني متعالي‌ترين ادیان، مكاتب، مذاهب و اندیشه‌ها در اين زمينه، با رويكرد نهضت نرم‌افزاري، كه لازمه آن مطالعه دقيق ساختار روند نيازها، علايق و مطالبات درکی و فهمی امروزي مردم در چارچوب ارزش‌هاي اسلامي- مهدوی می‌باشد.

3- تشكيل گروه آينده‌شناسي براي شناسايي روند رشد افکار، با در نظر گرفتن مفروضات خاص در فرضيه هاي مختلف و انجام بررسي‌هاي تطبيقي و افتراقي در اين فرضيه‌ها براي شناسايي متعالي‌ترين آن‌ها‌، با تأكيد بر تحقق مطالعات استراتژيك در زمینه فرهنگ‌سازی با رويكرد دهه ، سده ، هزاره و عقبي شناسي.

ما با راه‌اندازی این شبکه، قصد هجوم بر تمام ضد ارزش‌های فرهنگ مادیّت و بی‌هویتی انسان امروز و فراگیر‌نمودن فرهنگ آسمانی مهدویّت را داریم.

به یقین تلاش‌های فراوان ما، گام کوچکی در راه بی‌نهایت محسوب می‌شود.

اهداف ما

شبکه جهانی منجی، نهادی است مذهبی، با هویت کاملاً شیعی، که با رویکرد علمی، فرهنگی، آموزشی، هنری و اجتماعی، با هدف نشر و تبلیغ فرهنگ و معارف اسلام ناب محمّدی (صلی اللّه علیه و آله) در مکتب جعفری و مهدویت با رویکرد حفظ وحدت مسلمین و دفاع از حریم حَقّه‌ی مکتب تشیع، تشکیل گردیده و اصلی‌ترین فعالیت آن امداد دینی، فرهنگی و آموزشی به مسلمین تمام نقاط جهان به صورت عام المنفعه، به منظور ایجاد جامعه جهانی شایسته، منتظر، مجاهد و مستعد ظهور آخرین حجت الهی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تا زمینه ساز ظهور منجی و حرکت به سوی جامعه موعود شیعه باشد.

انجام امور رسانه‌ای، در چارچوب اساسنامه تدوين شده، قوانين حاكم بر شبکه، مصوبات هیأت امناء و سیاست‌های عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، در ظل رهنمودهاي راه‌گشا و مدبّرانه مقام معظم رهبري (حفظه الله تعالي) مي‌باشد.

می‌کوشیم همگام با تغییرات و علم روز گام برداشته، تا از این رهگذر، تداوم‌بخش حرکت انقلاب اسلامی و ساختن جامعه‌ای که هسته مرکزی حکومت جهانی قائم آل محمّد (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است، باشیم.

ما مي‌خواهيم با زبان رسانه و هنر، که بی‌شک وسعت و توانی بی‌نهایت در بیان اهداف‌، اندیشه‌ها و تبیین درست آنها را دارد، همگام با علم و اندیشه انسان امروز، با بیانی قابل فهم، در راه ترویج مکتب متعالی مهدویّت گام برداریم و در این راستا موارد ذیل را از اصلی‌ترین اهداف خود می‌دانیم:

- تبلیغ و ترویج دین مبین اسلام بر مبنای مکتب اهل‌بیت (علیهم السلام) مطابق با حدیث شریف ثقلین.

- دفاع از حریم مکتب تشیّع و مبارزه با تحجّر و اندیشه‌های التقاطی و عقاید و فرقه‌های انحرافی.

- تقویت، تثبیت و نشـر ارزش‌های انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی(قدس‌سره) در فرهنگ انتظار و تبیین مواضع، همراه با بصیرت دینی‌-‌ سیاسی‌ و تقویت آن تحت زعامت حضرت ‌آیت‌اللّه ‌‌العظمی‌ خامنه‌ای(مدظله العالی).

- پرورش جوانـان خداجوی، متعهّد، انقلابی، سودمند، قابل اتّکا برای تشیّع و نظام اسلامی و بالا بردن آگاهی‌های فکری‌، عقیدتی‌، سیاسی و روحیه معنوی آنان، به منظور تقویت بینش اسلامی.

تعهدات ما

ما در زمينه‌هاي ذيل خود را متعهّد و ملزم به اجراي دقيق

مي دانيم:

در محضر حضرت دوست



ما بر اساس اصول اعتقادي خويش بر اين باوريم كه با توكّل بر حضرت خالق، به بركت انفاس قدسيه و دعاي خيـر امـام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، به پشتيباني نظام مقدّس جمهوري اسلامي ايران، در سايه رهبريِ مقام عظماي ولايت و فرماندهي كل قوا (حفظه الله تعالي)، نيرو و توانمان مضاعف شده و با تكيه بر اين پشتوانه‌هاي عظيم، با اعتماد به نفس و خويشتن‌باوري خواهيم توانست بر مشكلات و سختي‌ها فائق آييم و در این راه پر فراز و نشیب گام برداریم.

ما خود را با اعتقادي راسخ در محكمه عدل الهي و در اين دنيا كه به فرموده امام عزيز، خميني‌كبير(قدس سره) «محضر خداست»، موظف و متعهّد مي‌دانيم كه در پيمودن اين راه پرپيچ و خم براي رسيدن به اهداف خود با تمام دشواري‌هايش از صراط مستقيم خارج نشده و كردار و رفتار خويش را در هر زمينه در چارچوب دين و مهدویّت قرار داده و بدان عمل نمائيم.


در قبال جامعه


ما مي‌خواهيم سهم خود را در تأمين نیازهای علمی‌و فرهنگی یک جامعه شایسته انتظار، با تولیدات فرهنگی عينيت بخشيم.

نقش ها و مسئولیت های ما

ما در زمينه‌هاي ذيل خود را مسئول و ملزم به اجرا مي‌دانيم:

- حفظ صبغه مذهبی و ترویج فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) .

- حفظ و تأکید بر روش و روحیه مجاهدت و ایثار و وظیفه‌محوری.

- استقرار سیستم و روش‌های نوین در مجموعه.

- مطابقت تمامی زمینه‌های کار و فعالیّت‌هایمان با معیارهای شرعی.

- حضـور شـایسته و مؤثـر در تمامی صحنه‌های حسـّاس سیاسی- اجتماعی، با استفاده از ابزار مختلف، در راستای منویّات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی ).

- تأسیس و راه اندازی مؤسسات، مراکز و تشکیلات و شعب، در راستای تحقّق اهداف مصوّب در چشم‌انداز مجموعه، با بکارگیری تمام توان جهت اداء تکلیف نسبت به همه شیعیان و عدم مرزبندی ملّی، قومی و نژادی بین آنها.

- اقدام به انجام فعالیّت‌های درآمدزا، در کلیّه زمینه‌های مشروع و قانونی برای انجام فعالیّت‌های علمی، آموزشی، فرهنگی و امدادی جهت تأمین نیازهای مالی مجموعه با توجه به عدم وابستگی به گروه، نهاد یا تفکری خاص.

- تلاش مضاعف جهت افزایش سطح معارف اسلامی، آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی همکاران مجموعه.

- سعی در رعایت تقوا و سلامت جسم، جهت خدمت بیشتر با نگاه ایثارگونه و اخروی به فعالیت‌ها.

- همکاری‌های علمی و فرهنگی با مؤسسات همسو یا اشخاص حقیقی و حقوقی با در نظر گرفتن تمامي حقوق حرفه‌اي ایشان.

- صداقت و شفافیّت در عملکردها و ایفای تعهدات.

التزام به مبانی

ما معتقدیم مبانی، که پیوندی جدایی‌ناپذیر از توسعه، در تمام زمینه‌هاست و باید به گونه‌ای باشد که نیازهای کنونی را بدون فنا‌کردن توانایی و منابع لازم آیندگان، برای رفع نیازهای امروز برآورده سازد، می‌کوشیم مهندسي تصميمات و نحوه اجراي آن و بهینه‌کاوی و درک درست الزامات به منشاء و الگوی موفق در اجرای آن تبدیل گردیم.

رعایت اصل شفافیت

ما در كليّه فعاليت‌هاي خود، از اصل شفافيت، كه تجلّي درستكاري و صداقت در عملكردهاست، پيروي نموده و با توجّه به موارد ذيل اين مهم را رعايت مي نماييم:

- از قوانين، مقرّرات و آئين‌نامه‌هاي ناظر بر فعاليّت‌ها تبعيّت كامل خواهيم داشت.

- به عنوان يك شخصيّت حقوقي مستقل و مسئول، روح و جوهر مفهوم ناظر بر اجراي قوانين را در شئونات كاري خود حاكم خواهيم كرد .

- عدم اجراي مبادلات غير شفاف بصورت جدي.

امید ما

با امید به آینده‌ای نزدیک،

که با ظهور شمس جمال حضرت صاحب،

این یادگار قافله نورانی بنی هاشم،

حضورش را به جشن بنشینیم

و شادمانی را در دیدگان یکدیگر جستجو کنیم

و آنگاه

خداوند و صاحبمان را شکر گوییم.

امید که در آن آینده که آرزو نمودیم شایسته حضور باشیم.

انشاءالله تعالی